Tuesday, July 11, 2006

تابناک ِ من

تابناک ِ من


تابناک ِ من بشد دوش از بر ِ من ! آه ديگر در جهان
می‌بُرم آن رشته‌ها که بود بافيده ز پهنای ِ اميد ِ مانده روشن .
ديگرم نرگس نخواهد – آن‌چنان‌که بود خنده‌ناک – خندد
روی مانندان ِ گلشن .
من به زير ِ اين درخت ِ خشک ِ انجير
که به شاخی عنکبوت ِ منزوی را تار بسته ،
می‌نشينم آنقَدَر روزان شکسته ،
که بخشکد بر تن ِ من پوست .
ای که در خلوت‌سرای ِ دردبار ِ شاعری سرگشته داری جا !
کوله‌بار ِ شعرهايم را بياور ، تا به زير ِ سر نهاده
- روی زير ِ آسمان و پای دورم از دياران –
از غم ِ من گر بکاهد يا نکاهد ؛
خواب ِ سنگينم ربايد آن‌چنان ،
که دل‌ام خواهد .


-------------------فروردين ِ 1321 [1]

&
مجموعه‌ی ِ اشعار ِ نيما يوشيج . ابوالقاسم جنّتی عطائی . ص 254 .
مجموعه‌ی ِ کامل ِ اشعار ِ نيما يوشيج . سيروس طاهباز ، ص 308 .

?
[1] تاريخ از مجموعه‌ی ِ کامل ... ( طاهباز ، ص 308 ) است .

2 comments:

  1. داستان ساربان یکی از اولین آثار غلامحسين غریب است که در ۱۳۲۷ برای اولین بار منتشر شده .او برای نخستین بار داستان ساربان را به نیما یوشیج می دهد تا نظر او را دراین باره بداند . نیما به غریب میگوید :داستان را در یک طرف دفتر پاک نویس و طرف دیگر آن را سفید بگذار ، نیما در حاشیه و در جای جای دفتر اشارات و یادداشتهائی با مداد گُلی بر جای می‌گذارد که خود به عنوان یکی از ارزشمند ترین اسناد در حوزه غیر شعری نیما محسوب می شود .

    ReplyDelete
  2. وبلاگ شما را زیارت کردم ، اما فرصت خواندن نشد . به زودی خدمتتان عرض ادب خواهم نمود .
    پاینده باشید .

    ReplyDelete